RAZBIJMO MITE O KAVI

Kava. Je dobra zame ali ne? Večno vprašanje, milijon odgovorov. Najraje si izmislimo svojega, da ustreza naši realnosti in podpira naša dejanja. Kava je le kava. Poglavje zase – pijača, ki se ji marsikdo odreče težje, kot čemurkoli drugemu. Pa bi se ji res morali odreči? Ajurvedski pogled je vedno nekoliko drugačen od ostalih, veliko bolj individualen. Kar pomeni, da je tudi kava različno primerna za vsakega izmed nas.

Res je, da ima kava določene učinke, ki na splošno veljajo za vse ljudi. Je polna antioksidantov, pospešuje kurjenje maščob, preprečuje kronične bolezni, zvišuje raven energije, lahko preprečuje razvoj depresije, izboljša miselne in telesne zmogljivosti in še in še… Vendar pozor – govorimo o črni kavi brez sladkorja, mleka in ostalih dodatkov, ki v prvi vrsti crkljajo našo dušo.

Ampak kaj pitje kave pomeni za nekoga, ki je Vata doša in katerega miselne aktivnosti potrebujejo prej umiritev kot še večjo spodbudo? Kaj, če oseba Kapha konstitucije pije kavo z dodatkom mleka? Je to še vedno enako učinkovito?

V ajurvedi hrano označimo z lastnostmi, ki jim pravimo gune. Tudi doše lahko opišemo z gunami, kar pomeni, da če ima določena doša v sebi vročo guno (pomeni, da je telo nagnjeno k vročini), potem se mora izogibati hrani, ki prav tako vsebuje vročo guno (pekoča hrana, kisla hrana itd.).

Kava je po ajurvedi SUHA, JASNA, MOBILNA, LAHKA IN TOKSIČNA. Njen prevladujoč okus je GRENEK.

Kako se te lastnosti poznajo na telesu?

Suha guna povzroča suhost kože in gubice na koži, suhe lase in lomljive nohte, težave z zaprtjem in napihnjenostjo, težave s sklepi, pomanjkanje maščobnega tkiva, žejo…

Jasna in mobilna guna sta si dokaj podobni – telesu omogočata lahkotnost, hiperaktivnost, dajeta mu prostornost (predvsem v mislih), jasnost razmišljanja, dvigujeta nivo energije, povečujeta možnost izgorelosti, prehitrih reakcij, težav s spanjem, omotičnost itn.

Lahka guna povzroča lahkoten občutek v telesu, kar je problem za vse, z nizko telesno težo, ki so že tako prelahki. Lahkotnost misli pomeni, da nas prehitro odnese iz realnega razmišljanja. Je pa lahka guna pomembna za to, da se v življenju premikamo naprej in se ne upočasnimo in stagniramo. Pomembno vlogo ima tudi v naši prebavi, da izločanje poteka lahkotno in na dnevni ravni.

Toksična guna pa pomeni, da v večjih količinah na telo deluje strupeno in kljub temu da ima lahko v primernih količinah hrana pozitivne lastnosti, se to izniči, ko je priporočena količina presežena.

Če vsaj malo poznaš ajurvedo, potem veš, da zgoraj naštete gune (brez gune toksičnosti) opisujejo tudi Vata došo. To pomeni, da so ljudje z Vata konstitucijo najmanj primerni za pitje kave. Zvišala jim bo že tako visok delež suhosti, še težje se bodo umirili in prizemljili, njihov spanec pa niti slučajno ne bo več tako kvaliteten, kot bi lahko bil. Ker je Vata doša zelo občutljiva, jo kava zelo hitro potisne v neravnovesje.

Tudi Pitta doša, ki je znana po svoji ognjenosti in vročini, ni ravno najboljši kandidat za pitje kave. Suhost kave v Pitti povzroča še več vročine in takoj ko imamo preveč suhega, Pittina vroča narava to zakuri in v telesu se vname požar, kar sami opazimo kot vnetja v različnih delih telesa. Zaradi mobilnosti, se to razširi po telesu in naše telo naenkrat gori na vseh koncih.

Pri Kaphi pa je malce drugače. Le-ta je sama po sebi hladna, počasna, oljnata, mokra. Torej popolno nasprotje kave. Zanjo je kava v primerni količini priporočljiva. Uravnotežuje Kaphine naravne lastnosti – oljnatost in hladnost uravnava s svojo suhostjo, počasnost z mobilnostjo. Osebe s Kapha konstitucijo rade na trenutke obstojijo – tako v mislih kot s telesom. Kava jih požene dalje, prepreči, da bi se polenile ali popolnoma obstale.

Miti o kavi in kako jih razložimo po ajurvedsko:

1. SAMO ZARADI KAVE LAHKO GREM NA VELIKO POTREBO.

Možno. Ampak le, če je tvoja prebava počasna, lena in če je tvoj prebavni ogenj šibek. Kava doda suhost in vročino, doda še mobilnost, kar vse skupaj požene naprej. Zdrava prebava in zdrav prebavni ogenj (agni) ne potrebujejo kave, da gremo dnevno na veliko potrebo.

2. KAVA POVZROČA DEHIDRACIJO.

Res je. Njena suha guna povzroča suhost v telesu, povečuje občutek žeje. Dehidracijo opazimo tudi kot suho kožo, gubice, krhkost las in nohtov, omotico itn.

3. KAVA TE LAHKO ZASVOJI.

Delno je res. Kava ne vsebuje ničesar, brez česar tvoje telo ne bi moglo funkcionirati. Bolj kot karkoli drugega, gre za dejstvo, da smo se je navadili, da nam je všeč obred pitja kave oz. sam okus. Če spijemo eno kavo na dan in vsak dan pojemo eno jabolko, ali to pomeni, da smo odvisno tudi od jabolk? Seveda ne. Tudi izgovor, da brez kave ne moremo začeti dneva, ni res. Od kave je odvisen samo naš um. Če ne verjameš, poskušaj en teden namesto kave piti čaj ali kakav. Prve dni bo morda težko in boš hrepenela po okusu kave. Po enem tednu, pa se bo tvoje telo na to privadilo in ne bo več pošiljalo signalov za kavo.

4. ZARADI POPOLDANSKE SKODELICE KAVE PONOČI NE BOŠ MOGLA SPATI.

Možno. Ampak govorimo o kavi, ki jo spiješ okoli 16. ure popoldan (in greš v posteljo med 21.00 in 22.00). Možno je tudi, da je tvoja popoldanska kava že tvoja četrta ali peta tisti dan. V tem primeru je možno, da imaš probleme s spanjem. Prekoračila si mejo pitja kave tudi če si Kapha doša. Kava v tem primeru nate deluje toksično, kar se lahko kaže kot nespečnost.

5. KAVA ODPRAVLJA MAČKA.

Žal, ni res. Če si prejšnji dan spila kakšen kozarček alkohola preveč in te danes boli glava ter ti je slabo, kava tega ne bo rešila. Alkohol ima enako lastnost kot kava – je suh in vroč. To pomeni, da bo kava simptome mačka prej ojačala, kot zmanjšala.

6. NOSEČNICE NAJ SE KAVI IZOGIBAJO.

Priporočljivo. Skodelica kave na dan, naj ne bi škodovala otroku, vendar ne smemo pozabiti, da kava vsebuje toksično guno. Svojemu otroku je zagotovo ne privoščimo, zato je bolje, da se kavi izognemo, če se le da. Dokazano je, da skodelica kave na dan ne škoduje, zato ni potrebe za paniko. Zato drage nosečke – naj bo ta kava objem za tvojo dušo, privošči si jo v miru, uživaj v njej, saj pockrlja le tebe in ne tvojega otročka.

LAHKO KAVO “POPRAVIMO”?

Na koncu bi rada razkrila še par tradicionalnih ajurvedskih načinov, kako kavo uravnotežiti ter jo narediti prijaznejšo za vsako od doš. Tako si boste lahko tudi Vate in Pitte, ki bi se kave morale sicer na veliko izogibati, tu in tam privoščile kakšno skodelico te omamno dišeče pijače.

VATA DOŠA – najbolj občutljiva na kavo, zato potrebuje največ dodatkov. Dodaj ščepec kardamoma (hladna začimba, ki bo uravnovesila vročino, ki jo povzroča kava, poleg tega pa kardamom izenačuje premočne učinke kave na splošno), cimeta (povzroča gostoto, kar je ravnotežje za jasno in mobilno guno) ter čisto malo muškatnega oreščka (ta bo dodal težko guno, ki je prav tako nasprotje lahke, mobilne in jasne gune) . Kavo pij s kravjim mlekom ali smetano, ki kavi doda maščobo, da uravnoteži njeno suhost, če pa mleka ne prenašaš dobro ali si veganka, izbiraj med mandljevim, riževim, kokosovim ali sojinim mlekom, ki so po naravi hladilna. Zelo dobra ideja je, če v kavo dodaš tudi čajno žličko kokosovega olja ali ghee masla. Kakorkoli se to sliši neokusno, ti svetujem, da poskusiš. Ne samo, da boš zavarovala svoje telo, hkrati te po presenetil popolnoma nov okus kave, ki ti bo morda všeč bolj, kot si misliš.

KARDAMOM

PITTA DOŠA – v kavo prav tako dodaj ščepec ali dva kardamoma. Tvoja naloga je, da svojo Pitta došo še posebej zavaruješ suhosti ter vročine. Tudi zate je priporočljivo, da kavo piješ z mlekom (kravjim ali rastlinskim). Ker imajo Pitte pogosto težave s prebavljanjem mlečnih izdelkov (sploh polnomastnih), ti priporočam, da izbiraš tiste z manj maščobe ali pa se poslužiš mleka rastlinskega izvora (riževo, kokosovo, mandljevo).

KAPHA DOŠA – za vse, ki ste Kapha doša, je najbolje, da ostanete pri tradicionalni grenki, turški kavi. Samo na ta način, bo imela kava pozitiven učinek na tvoje telo. Nič ne bo narobe, če v kavo dodaš kardamom – ta izboljša vsako kavo, ampak za Kaphe niti to ni obvezno.

Za vse tri doše velja pravilo, da v količini ne pretiravamo. Ena skodelica kave na dan je v ajurvedskem pogledu že zelo veliko. Sploh za Vate, sledijo Pitte, Kapha bo dnevno kavo prenašala najlažje. Prav tako za vse tri doše (posebej za Kapho), da kave ne sladkajo. Če že si jo Vate in Pitte sladkajo, naj izbirajo med čim bolj telesu prijaznimi sladili (brezov sladkor, kokosov sladkor, ertiritol, datljev sladkor, rižev ali javorjev sirup).

Če želiš, lahko mešanico začimb za izboljšanje kave kupiš na spletni strani začimbe.si, kjer lahko uporabiš moj popust: AJURVEDA5. Prilagam ti link do izdelka, ki sem ga sama preizkusila. Pakiranje je zelo priročno, kar ti bo omogočilo, da imaš začimbno mešanico pri roki vedno, ko se pred teboj znajde skodelica kave.

Link do povezave: https://zacimbe.si/izdelek/mesanice-zacimb/arabska-kavna-mesanica-zacimb/ .

Verjamem, da večini od nas, kava polepša dan. Tudi meni, nisem nobena izjema in ne skrivam dejstva, da kavo obožujem. Ampak se pa držim in si jo vedno pripravim tako, da je čim bolj prijazna zame. »Izboljšano« kavo pijem zdaj že vsaj 6 let. In veš kaj? Popolnoma navadna me sploh ne pritegne več in takoj opazim, če v njej ni »mojih« začimb. In zavedam se dejstva, da ko jo spijem, jo spijem za dušo. Da je to moja »pregreha«, zaradi katere potem še bolj popazim, da moje doše ostanejo v ravnovesju. Pridejo dnevi, ko ravnovesje doš ni ok in se ji raje izognem in s tem sploh nimam težav. Ne dovolim, da bi kava nadzorovala mene. Ker potem ne bi bila več užitek. Ker bi izgubila svoj čar.

Če uspe meni, lahko brez dvoma uspe tudi tebi.

Želim ti lepo kofetkanje.

Z ljubeznijo,

Barb

Vam je všeč ta objava?

Share on facebook
Deli na Facebook
Share on twitter
Deli na Twitter

KO SE BORITA SRCE IN GLAVA

Včasih se sprašujem, zakaj je tako težko pokazat svoja čustva… Ker itak bolj boli, če jih držiš v sebi. Ampak še vseeno smo se ljudje

POST NI STRADANJE

Za nami so prazniki, v katerih si je marsikdo privoščil kakšen grižljaj več, kot bi si ga običajno. Kar seveda ni nič narobe, kajti prazniki